Trainingen

Comfortabeler naar voren komen wanneer je een collega-medewerker ondervraagt bij wantrouwen? Op een professionele manier feedback geven en je empathisch vermogen daarbij omarmen? De manipulatie in de communicatie van je gesprekspartner aankaarten? Of ben je inspecteur en wil je een opleiding volgen tot verhoorcoach om jouw collega-verhoorders te begeleiden? Ontdek mijn in-house trainingen voor professionals uit elke sector.

Training 01.

Interviewtechnieken bij vermoeden van wantrouwen

Het overkomt elke leidinggevende of verantwoordelijke: er is een fout gemaakt in een dossier, er ontbreekt geld in de kassa, er is inbreuk gemaakt op de privacy van een klant of een safety procedure is niet correct opgevolgd. Bij zo een vermoeden van wantrouwen tegenover één of meerdere collega-medewerkers komt vaak een vrij ongemakkelijk gesprek kijken. Een gesprek waarbij diegene die de vragen stelt de neiging heeft te wankelen, en het moeilijk is om de beschuldigende vraag te stellen. Maar eigenlijk hoeft dat helemaal niet zo te zijn. In deze tweedaagse training leer je een interviewprotocol aan dat je de kracht geeft om met beide voeten op de grond een medewerker te confronteren en en op een comfortabele manier tot opheldering te komen.

Wat mag je verwachten?

  • Een learner-centered training van twee dagen in kleine groep, waarbij we tijdens de eerste dag aan de slag gaan met theorie en de tweede dag praktijkervaring opdoen aan de hand van real life cases en een aangenaam, ongedwongen rollenspel met actrice Catherine Kools.

  • Je leert een interviewprotocol aan dat gaat van op welk moment je het gesprek aankaart tot hoe je lastige vragen krachtig formuleert.

  • In de plaats van iemand direct te beschuldigen, ontdek je hoe je via een opbouwend gesprek vaak meer te weten komt over bijvoorbeeld iemands motief en modus operandi. 

  • Je doet kennis én praktijkervaring op over hoe je de omgang met de geïnterviewde collega kunt professionaliseren. 

  • Na deze training zul je meer comfort ervaren bij het stellen van moeilijke en beschuldigende vragen.

Voor wie is het?

Teams en individuele medewerkers binnen elke sector kunnen uit deze training heel wat opsteken. In het verleden werden de interviewtechnieken aangeleerd aan onder andere medewerkers bij de politie, advocaten, auditors, HR-managers, consultants, preventie- en veiligheidsadviseurs, controleartsen, belastinginspecteurs en justitieassistenten. Deze ervaring binnen verschillende sectoren geeft mij ook de mogelijkheid om je inzichten te geven in hoe anderen te werk gaan en wat jullie daarvan kunnen leren.

 

Praktische details

  • De training wordt verspreid over twee dagen, waarvan één theoriedag en één praktijkdag. 

  • Ik geef de training ter plaatse bij jullie bedrijf of op een andere plek die we samen afspreken.

  • Om de effectiviteit van de training en ook de gezondheid van de deelnemers te garanderen, mogen er maximaal 10 personen per training deelnemen.

  • De dagprijs voor deze training bedraagt 1125 euro, exclusief btw en onkosten.

Training_Feedbackgeven.png

Training 02.

Professioneel feedback geven

Een algemene geruststelling: feedback geven is voor iedereen moeilijk. Als mensen zijn we van nature empathisch en voelen we er ons ongemakkelijk bij om kritische feedback over te brengen. Daardoor vertonen we conflictvermijdend gedrag, minimaliseren we de boodschap en bekijken we de feedback niet meer als een objectief geheel.

De kunst van feedback geven ligt erin de boodschap helder en inhoudelijk over te brengen, zonder dat de persoon aan wie je feedback geeft het persoonlijk opvat. En dat is exact wat je onder de knie krijgt tijdens deze trainingsdag.  

Wat mag je verwachten?

  • Een learner-centered training van één dag in kleine groep, waarbij we tijdens het eerste deel aan de slag gaan met theorie en in het tweede deel praktijkervaring opdoen door het geven en ontvangen van feedback aan elkaar in een gezellige, ongedwongen sfeer.

  • Je gaat aan de slag met verschillende feedbackmethodes en leert omgaan met de weerstand van de persoon aan wie je feedback geeft.

  • Al doende leer je professionaliteit boven emoties zetten en dat ook in het gedrag van je gesprekspartner te weerspiegelen.

  • Na deze workshop kun je effectiever feedback geven aan je team, maar sta je zelf ook meer open voor objectieve beoordelingen van anderen. Op die manier kun je resultaatgericht (gedrags)verandering bekomen op de werkvloer.

  • Je merkt na deze training resultaatgerichte (gedrags)verandering op de werkvloer, bij jezelf en bij je collega’s.

Voor wie is het?

Zowat iedereen kan uit deze training heel wat opsteken. In het verleden werd ze al gegeven aan onder andere docenten, HR-professionals, huisartsen en leidinggevenden bij de politie.

 

Praktische details

  • De training wordt verspreid over één dag.

  • Ik geef de training ter plaatse bij jullie bedrijf of op een andere plek die we samen afspreken.

  • Om de effectiviteit van de training en ook de gezondheid van de deelnemers te garanderen, mogen er maximaal 10 personen per training deelnemen.

  • De dagprijs voor deze training bedraagt 1125 euro, exclusief btw en onkosten.

training_foto_manipulatie.jpg

Training 03.

Omgaan met manipulatie

In zowat elke sector krijg je te wel eens maken met personen die manipulatief gedrag vertonen. Of je nu hulpverlener bent en met gedetineerden werkt of in een winkel staat en klanten bedient: soms loopt een gesprek plots heel anders dan je had verwacht of bedoeld. Je bekomt niet wat je wilde en blijft achter met een ongemakkelijk gevoel. In deze training leer je een duidelijk beeld scheppen over wat manipulatief gedrag is, wat jouw aandeel is in je communicatie met manipulatieve klanten, collega’s of gesprekspartners en hoe je jezelf hiertegen kan beschermen.

Wat mag je verwachten?

  • Een learner-centered training van twee dagen in kleine groep, waarbij we tijdens de eerste dag aan de slag gaan met theorie en de tweede dag praktijkervaring opdoen aan de hand van real life cases en een gezellig, ongedwongen rollenspel met actrice Catherine Kools.

  • We vertrekken vanuit een persoonlijke bewustwording: hoe reageer ik? Waarom reageer ik op die manier? Hoe kan ik dit bijsturen? 

  • Je leert je wapenen tegen manipulatieve dynamieken door het bijsturen van je eigen aandeel in de communicatie.

  • Je ontdekt gespreksvaardigheden, inzichten en communicatietools die je helpen om beter om te gaan met manipulatieve personen in je werkveld 

Voor wie is het?

Teams en individuen binnen elke sector kunnen uit deze training heel wat opsteken over manipulatieve klanten, collega’s en gesprekspartners. In het verleden werd ze vooral gegeven aan hulpverleners, justitieassistenten en politie.

 

Praktische details

  • De training wordt verspreid over twee dagen, waarvan één theoriedag en één praktijkdag. 

  • Ik geef de training ter plaatse bij jullie bedrijf of op een andere plek die we samen afspreken.

  • Om de effectiviteit van de training te garanderen, mogen er maximaal 10 personen per training deelnemen.

  • De dagprijs voor deze training bedraagt 1125 euro, exclusief btw en onkosten.

Verhoorcoach.png

Training 04.

Opleiding tot verhoorcoach

Uit onderzoek dat ik voerde aan de Universiteit Gent blijkt dat de competenties van verhoorders opmerkelijk verbeteren wanneer ze gecoacht worden door een ervaren collega of verhoorexpert. Ben je ervaren inspecteur of rechercheur bij de politie en heb je een bijzondere interesse in het verhoor? En wil je zelf ook coach worden? Dan biedt de opleiding verhoorcoach een belangrijke meerwaarde voor jou en het korps. 

Veel ondervragingen zijn er namelijk op gericht om meteen een bekentenis van de ondervraagde te bekomen, maar is dat wel het doel van een verhoor? Het is belangrijker om het contact zo op te bouwen dat je ook het motief en de modus operandi naar boven haalt. Zo kan jouw team gaten binnen het onderzoek vullen en de case voldaan afsluiten. In deze opleiding leer je hoe je deze skills voor een goed verhoor doorgeeft aan je collega’s uit het korps.

Wat mag je verwachten?

  • Een learner-centered opleiding verspreid over één jaar, bestaande uit vijf opleidingsdagen en tien maandelijkse follow-ups waarin je reflecteert over de opgedane praktijkervaring op de werkvloer. 

  • Je leert als ervaren inspecteur of rechercheur hoe je jouw collega-verhoorders kan coachen voor, tijdens (vanuit de regiekamer) en na een verhoor.

  • De kunst van het verhoren wordt voor jou opgefrist en opgelijst, zodat je die theorie kunt omzetten naar hands-on tips op de werkvloer.

  • Door een ervaringsgerichte aanpak krijg je niet alleen kennis mee, maar leer je ook in de praktijk te coachen en sparren we tijdens de follow-ups over jouw ervaring met je coachees.

Voor wie is het?

Ervaren inspecteurs of rechercheurs die hun ervaring met politieverhoor willen doorgeven aan hun collega-verhoorders en jonge teamleden.

 

Praktische details

  • De opleiding wordt gespreid over één jaar en bestaat uit vijf theoriedagen en tien maandelijkse follow-ups. 

  • Je kunt deze opleiding volgen in samenwerking met Vlaamse politiescholen PAULO, PIVO en WPS.

  • Momenteel zijn er een vijftigtal gecertificeerde verhoorcoaches actief binnen lokale en federale politiediensten.

  • Deelnameprijs in samenspraak met de desbetreffende politieschool.

Heb je nog vragen over de opleiding tot verhoorcoach?

Contacteer mij dan gerust.

Laat je gegevens na voor een training

Heb je nog vragen over een training? Contacteer mij dan gerust.